fredag 29. mars 2019

Språkdebatten 1830-1900

Jeg bruker ikke mye tid på å gå gjennom teori med elevene mine, for det lærer de ikke så mye av. Å gi dem arbeidsoppgaver der de sjøl må finne fakta og så bearbeide det til en problemstilling, gir mye større læringsutbytte. Denne gangen handler det om språkhistorie på 1800-tallet. Temaet er eksamensrelevant i vg3, og derfor viktig at de har jobba med og ikke minst lært noe om.
Dette er vel det en kaller "omvendt undervisning", men den type begreper er ikke så viktig for meg. Det viktigste er at jeg ser elevene fordyper seg i stoffet, og at den fagartikkelen de skal skrive til slutt viser anvendte kunnskaper og ikke bare reproduksjon av kilder. Elevene liker denne måten å jobbe på, og sier tydelig at de lærer mye av det. En tilleggsgode er jo at arbeidsprosessen kan lagres på pc-ene og brukes aktivt på eksamen.
Dette er et enkelt opplegg som den interesserte finner på norsksida.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar