Vurderingskriterier

I alle undervisingsoppleggene som ligger på fagsidene, er det vurderingskriterier. Vurderingskriteriene er ved siden av kompetansemålene i hvert fag, elevenes viktigste verktøy for å nå læringsmålene de har satt seg. For å skape gode læringssituasjoner er både lærer og elev avhengige av at de vet hva som skal vurderes og hvordan det blir vurdert.

Vurderingskriterier kan være ganske generelle og de kan være veldig spesielle. Noen fag har konkrete og klare kompetansemål, som også sier mye om hva og hvordan noe skal vurderes. Andre fag - og særlig de jeg kan noe om - har vide kompetansemål som både må brytes ned til konkrete læringsmål og som krever vurderingskriterier tilpassa hvert enkelt prosjekt og undervisningsopplegg.

Min erfaring er at vurderingskriterier må tilpasses enhver vurderingssituasjon, men en trenger likevel ikke finne på alle formuleringer på nytt hele tiden. Hvis en har gjort en grundig jobb i starten, kan en klippe og lime fra seg selv og andre etterpå. Derfor legger jeg ut alle de skjemaene som jeg har brukt de siste årene. Noen er veldig tilpassa enkeltsituasjoner, andre er veldig generelle og kan brukes om igjen og i flere fag. Hvis en for eksempel driver med skriving i alle fag, kan vurderingskriteriene for fagartikkel brukes i alle fag.

Jeg håper du finner ett eller flere skjema som du vil klippe og lime fra. Bare ta!

Vurderingskriterier i ymse skjemaer "hulter til bulter":



1 kommentar:

  1. Tusen takk, jeg låner deler av den til filmanalyse til bruk i medier og informasjon på ungdomstrinnet :-) .

    SvarSlett