Stasjonslæring


Stasjonslæring er en ganske vanlig læringsstrategi i grunnskolen, det er en metode som åpner for god og variert læring for alle typer elever. I videregående er det ikke så vanlig, men jeg har brukt metoden i flere sammenhenger og syns det fungerer bra. Oppgavene blir vanskeligere og blir ofte mer teoretiske, men igjen er det bare fantasien som setter grenser. I dette som i alt annet, er det kompetansemålene og læringsmålene som setter rammene, og metoder og kreativitet som åpner grensene.

Samarbeidslæring åpner for mange måter å tilegne seg stoffet på, og imøtekommer flere måter å lære på. En av de tinga jeg utnytter stasjonslæring på, er å la den ene stasjonen inneholde fagsamtale med meg. Her er det viktig å ha klare vurderingskriterier slik at elevene vet hva som forventes av dem.

Under finner dere henvisninger til fagopplegg på de forskjellige fagsidene på bloggen der stasjonslæring er brukt som metode

 

  • Nyere historie:
    • 2.verdenskrig - stasjonslæring
  • Eldre historie
    • Historieforståelse og metode 1

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar