Prosjektarbeid


Prosjektarbeid er læring gjennom deltakerstyring og temaarbeid. Det er tverrfaglig arbeidsmåte der elevene jobber aktivt med en problemstilling i et spesielt tema. I prosjektarbeid skal elevene undersøke, få kunnskap, bearbeide kunnskapene og til slutt sammenfatte og presentere funnene i forhold til problemstillingen.
Prosjektarbeid er en læringsstrategi som gir elevene ferdigheter i problemløsing, samarbeid og modning.

Kjennetegn på prosjektarbeid:


1
Prosjektarbeid tar utgangspunkt i et tema som
2
danner rammen for idémyldring og utarbeiding av
3
problemstilling. Problemstillingen må være gjenkjennende i forhold til kompetansemålene i faget.
4
I utgangspunktet skal elevene jobbe i grupper, men elevene bør ha klare individuelle mål med arbeidet. Det er viktig at oppgavene er fordelt slik at ingen blir «gratispassasjerer» når gruppa skal
5
presentere sine funn

En viktig forutsetning for å lykkes med prosjektarbeid, er at elvene får utnyttet sine ferdigheter, at de lytter og samarbeider, tør å fremme egne synspunkter, og at de forstår betydningen av kunnskapsdeling innad i gruppa.

Prosjektarbeid er en læringsprosess der elevene må ta ansvar selv for utviklingen fram til ferdig produkt/presentasjon, men lærer er til stede med god veiledning. For at de skal bli en god læringsprosess, er det viktig med svært god planlegging i forkant.

Faser i prosjektarbeid:


1
Forberedende fase.
Prosjektet må ha god forankring i kompetansemålene, i tillegg må prosjektet ha klare læringsmål. Problemstillingen(e) må være klare og forståelige for elevene og både prosessen og presentasjonen må ha klare og oppnåelige vurderingskriterier. Dette krever et grundig og gjennomtenkt forarbeid fra læreren.
2
Problemformulering.
Kompetansemålet eller læringsmålet, mener jeg er den overordna problemstillingen for prosjektet. Men prosjektet må ha under-problemstillinger som elevene selv skaper på bakgrunn av kunnskapstilegnelse (kilder) og idémyldring. Det er viktig at disse er konkrete og gjennomførbare og godkjent av lærer før elevene går videre.
4
Planlegging
Elevene må selv diskutere og planlegge arbeidet videre gjennom å fordele arbeidsoppgaver (delmål), diskutere tiltak og ikke minst vurdere kildene de skal bruke i sitt tema. Her er det viktig at lærer veileder og passer på at oppgavene er likt fordelt på gruppa.
4
Gjennomføring og presentasjon av prosjektet.
Elevene må ha fokus på problemstillingen og målet gjennom hele prosessen. Uansett om produktet skal være en veggavis, avis, dramatisering, digital presentasjon eller muntlig foredrag, må lærer gi tilbakemeldinger underveis og minne elevene på de vurderingskriteriene som gjelder.
5
Evaluering.
Vurderingskriteriene skal reflektere både prosessen og det ferdige produktet. I tillegg er det viktig at elevene får gitt tilbakemelding på hva som har fungert/ikke fungert, og hva de har lært gjennom prosjektarbeidet.

Eksempel på prosjektarbeid:
Vi prøver oss som entreprenører - Samfunnsfag
Israel - Palestina Historie vg3
Imperialismen - Historie vg3
Antikken - Historie vg2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar