Samarbeidslæring


Samarbeidslæring - eller Cooperative Learning - ble viktig i utviklingen av en mer moderne skole på midten av 1980-tallet. Forskning viste forskjellene i læringsutbytte i forhold til lærerstyrt og elevpassive læringsmetoder, og elevdeltagende læringsmetoder som vist i denne læringspyramiden.

 

 

Samarbeidslæring bygger videre på fem grunnpilarer:

  • Elevene opplever lik og jevnbyrdig deltakelse
  • Elevene opplever en positiv og gjensidig
    avhengighet
    der alle må bidra for at det skal fungere
  • Elevene må ta individuelt ansvar for at gruppene fungerer
  • Elevene må forholde seg til hverandre og får trening i sosiale ferdigheter
  • Elevene blir bevisste og kan vurdere sin egen læringsprosess.


Samarbeidslæring organiseres i grupper på to eller fire, avhengig av hva de skal gjøre. Gruppene kan også være større, men det er viktig at alle får lik og jevnbyrdig deltakelse, og at ingen kan gjemme seg bort og være passive. Dette er en dynamisk læringsmetode der elevenes forskjellige ståsted og egenskaper skal utnyttes av hverandre.

Gyldendal har gitt ut et svært godt faghefte om samarbeidslæring som også inneholder gode undervisningsopplegg i realfag: Faghefte Gyldendal

Under finner dere linker til forskjellige opplegg som jeg bruker.

 

PUSLESPILL 3
PUSLESPILL 4 Hekseprosessene
PARSJEKK Industrielle revolusjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar