torsdag 25. april 2019

Historisk person i vg2 - jeg prøver en ny vri

Jeg har de siste årene hatt det samme opplegget rundt historisk person i vg2. Elevene har fått velge en kjent person fra historien, og har enten skrevet en tekst eller hatt en muntlig presentasjon, der problemstillingen har vært kompetansemålet: "presentere en historisk person og diskutere hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger". I tillegg har jeg bedt dem om å vise hvilken betydningen personen har i dag. Tror kanskje de fleste historielærere har valgt en slik variant. Det har fungert bra.
Men, i år hadde jeg lyst til å tenke nytt. Av to grunner. En: Jeg ville sette det inn under temaet "Norge fra nedgang til vekst" og gjennom de historiske personene gi elevene kunnskaper om de nye næringene i Norge. To: Jeg har blitt nyfrelst OneNoter, et program som egner seg veldig godt til elevsamarbeid og som et verktøy for meg til å gi elevene god veiledning underveis.
Her er opplegget:
Jeg har funnet åtte reelle - helt vanlige -  personer på digitalarkivet.no, som alle representerer hver sin næring. Elevene skal med utgangspunkt i sin person lære om samfunns- og næringsutvikling i Norge i denne perioden. Opplegget ligger som worddokument på fagsida Eldre historie, selv om jeg har laga opplegget i OneNote.
Jeg tror dette kan bli bra, og at jeg kan få til litt dybdelæring i en periode som ikke er lett å gjøre spennende. Prøv det den som vil.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar