tirsdag 15. september 2020

"Det sosiale dilemmaet"

I går så jeg dokumentaren "Det sosiale dilemmaet" på Netflix, og bare må skrive om den og anbefale den til alle som underviser i sosiologi, psykologi, kultur og kommunikasjon, samfunnsfag, ja alle fag som forholder seg til kommunikasjon, teknologi og sosiale medier. Det er en sterk dokumentar fra 2020, fortalt av de som har vært nøkkelpersoner i de store gigantfirmaene Google, Facebook, Twitter, Snapchat, you name it.. Dokumentaren er så ny at også utfordringer rundt Korona-pandemien er tatt med

En dystopi fra virkeligheten? Det er skremmende og troverdig det vi ser.

Anbefaler artikkelen "Opium for folket" i Klassekampen.

Jeg skal ikke brodere det mer ut, men anbefale alle interesserte å se dokumentaren. Jeg skal lage et undervisningsopplegg i sosiologi rundt dokumentaren der jeg også bruker andre kilder, blant annet NRK-programmet "Make Lillestrøm Great Again" med Andreas Wahl og artikler om overvåkingskapitalisme. Jeg håper jeg får til noe, og tar gjerne i mot innspill på kilder og vinklinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar