fredag 14. september 2018

Kreativ skriving

At kreativ skriving og kreativ tekst har erstatta de tradisjonelle begrepene som novelle, fortelling, kåseri osv, er helt greit. Jeg tror elevene føler seg mer fri i skriveprosessen. Mine elever i vg2 skriver en dystopi med selvvalgt tema. Vi har jobba med temaet "Tekster fra fortid og nåtid" og om det å forstå en tekst. Elevene har lest flere små eksempeltekster, og vi har i tillegg unt oss å se The Hunger Games. En voldsom film, men et glimrede eksempel på en dystopi som dagens ungdom kjenner seg igjen i. De liker å skrive kreativt, og fordi de har levert en disposisjon til meg i forkant, er det lettere for meg å veilede dem underveis. Jeg har som vanlig lagt opplegget på fagsida, så det er bare å bruke det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar