Tverrfaglig samarbeid er bra når det er en naturlig ting. Det er ikke alltid det er naturlig hvis det ikke blir organisatorisk tilrettelagt fra ledelsen. Det blir det ikke på min skole. Vi er prisgitt vårt eget engasjement. For min del er det bra, for da kan en finne de samarbeidspartene en ønsker. Så enkelt. I år samarbeider jeg godt med norsklæreren i min historie vg3-klasse.
Tverrfaglig samarbeid fungerer godt når følgende kriterier er på plass, etter min mening. For det første må alle ha lyst til å samarbeide. For det andre må det være rom for det på timeplanen. For det tredje må en tenke på det allerede på høsten (gjerne våren før) slik at en finner nok rom for samarbeidsmøter. Og for det fjerde må en ha sammenfallende kompetansemål og oppleve at det faglige utbyttet er like stort for begge (eller alle) fagene. Hvis alt det er på plass, kan det vel ikke bli noe annet enn en suksesshistorie 😏
Det gjenstår å se. I dag starter vi nemlig et omfattende fellesprosjekt om 2 verdenskrig, der vi har laga sju problemstillinger knytta til krigen og der kildestoffet og oppgavene dekker kompetansemål i begge fagene. Hensikten er å gi elevene et breiere grunnlag for å forstå samfunnsmessige og etiske problemstillinger knytta til andre verdenskrig. Avslutningsvis blir det en individuell muntlig vurdering. Begge fagene har muntlig eksamensform, så vi organiserer det som "prøveeksamen/fagsamtale redusert til ca 15 minutter for å klare det på tid. Først når det er gjennomført, ser vi om dette blei en suksesshistorie.
Kan være et godt opplegg for andre også dette, så for den som er interessert, finner dere prosjektbeskrivelse og oppgaver under "Nyere historie". Vi ønsker hverandre lykke til. 😏
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar