Å utdype denne læringsstrategien mer enn det Skrivesenteret har gjort i sitatet over, er ikke så nødvendig. MEN det er viktig å være obs på særlige utfordringer i forhold til enkeltelever. Min erfaring er at elever med skrivevansker og skrivevegring opplever dette som særlig utfordrende, og at det kan ta motivasjonen fra fag de elles trives godt med. Svaret på den utfordringen er for det første å tilrettelegge for enkelteleven, og for det andre gi klare oppgaver med forutsigbare læringsmål og vurderingskriterier. Tilpass oppgavene og snakk med elevene om konkrete mestringsmål.
En måte å skape forutsigbarhet på, er å la elevene bruke
disposisjonsmaler når de skriver. Med unntak av mer skjønnlitterære sjangre som
for eksempel empatioppgaver, får mine elever alltid en disposisjonsmal som de
kan følge. Et typisk eksempel på det finner du her:
I mange typiske teorifag har det vært tradisjon for å bruke
kunnskapstester som grunnlag for karaktervurdering i faget. Som grunnlag for
formell vurdering, syns jeg reine kunnskapstester ikke fungerer godt. Som
kartlegging av forkunnskaper eller kort oppsummering av en periode, fungerer
kunnskapstesting bra uten formell vurdering. For at elevene skal få vist hva de
kan og at de evner å både resonnere over og drøfte problemstillinger i faget,
er forskjellige typer skriveoppgaver mer hensiktsmessig.
Under finner dere forskjellige skriveoppgaver som jeg har
brukt i forskjellige fag.
Eldre Historie : Koloniseringen
Nyere Historie: Industrialiseringen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar