Prosjektarbeid
er læring gjennom deltakerstyring og temaarbeid. Det er tverrfaglig arbeidsmåte
der elevene jobber aktivt med en problemstilling i et spesielt tema. I
prosjektarbeid skal elevene undersøke, få kunnskap, bearbeide kunnskapene og
til slutt sammenfatte og presentere funnene i forhold til problemstillingen.
Prosjektarbeid er en læringsstrategi som gir elevene ferdigheter i problemløsing, samarbeid og modning.
Prosjektarbeid er en læringsstrategi som gir elevene ferdigheter i problemløsing, samarbeid og modning.
Kjennetegn på
prosjektarbeid:
1
|
Prosjektarbeid
tar utgangspunkt i et tema som
|
2
|
danner
rammen for idémyldring og
utarbeiding av
|
3
|
problemstilling. Problemstillingen
må være gjenkjennende i forhold til kompetansemålene i faget.
|
4
|
I
utgangspunktet skal elevene jobbe i grupper,
men elevene bør ha klare individuelle
mål med arbeidet. Det er viktig at oppgavene er fordelt slik at ingen
blir «gratispassasjerer» når gruppa skal
|
5
|
presentere sine
funn
|
Prosjektarbeid
er en læringsprosess der elevene må ta ansvar selv for utviklingen fram til
ferdig produkt/presentasjon, men lærer er til stede med god veiledning. For at
de skal bli en god læringsprosess, er det viktig med svært god planlegging i
forkant.
Faser i
prosjektarbeid:
1
|
Forberedende
fase.
Prosjektet
må ha god forankring i kompetansemålene, i tillegg må prosjektet ha klare
læringsmål. Problemstillingen(e) må være klare og forståelige for elevene og
både prosessen og presentasjonen må ha klare og oppnåelige
vurderingskriterier. Dette krever et grundig og gjennomtenkt forarbeid fra
læreren.
|
2
|
Problemformulering.
Kompetansemålet
eller læringsmålet, mener jeg er den overordna problemstillingen for
prosjektet. Men prosjektet må ha under-problemstillinger som elevene selv
skaper på bakgrunn av kunnskapstilegnelse (kilder) og idémyldring. Det er
viktig at disse er konkrete og gjennomførbare og godkjent av lærer før
elevene går videre.
|
4
|
Planlegging
Elevene
må selv diskutere og planlegge arbeidet videre gjennom å fordele
arbeidsoppgaver (delmål), diskutere tiltak og ikke minst vurdere kildene de
skal bruke i sitt tema. Her er det viktig at lærer veileder og passer på at
oppgavene er likt fordelt på gruppa.
|
4
|
Gjennomføring
og presentasjon av prosjektet.
Elevene
må ha fokus på problemstillingen og målet gjennom hele prosessen. Uansett om
produktet skal være en veggavis, avis, dramatisering, digital presentasjon
eller muntlig foredrag, må lærer gi tilbakemeldinger underveis og minne
elevene på de vurderingskriteriene som gjelder.
|
5
|
Evaluering.
Vurderingskriteriene
skal reflektere både prosessen og det ferdige produktet. I tillegg er det
viktig at elevene får gitt tilbakemelding på hva som har fungert/ikke
fungert, og hva de har lært gjennom prosjektarbeidet.
|
Vi prøver oss som entreprenører - Samfunnsfag
Israel - Palestina Historie vg3
Imperialismen - Historie vg3
Antikken - Historie vg2
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar