Stasjonslæring er en ganske vanlig læringsstrategi i
grunnskolen, det er en metode som åpner for god og variert læring for alle
typer elever. I videregående er det ikke så vanlig, men jeg har brukt metoden i
flere sammenhenger og syns det fungerer bra. Oppgavene blir vanskeligere og
blir ofte mer teoretiske, men igjen er det bare fantasien som setter grenser. I
dette som i alt annet, er det kompetansemålene og læringsmålene som setter
rammene, og metoder og kreativitet som åpner grensene.
Samarbeidslæring åpner
for mange måter å tilegne seg stoffet på, og imøtekommer flere måter å lære på.
En av de tinga jeg utnytter stasjonslæring på, er å la den ene stasjonen
inneholde fagsamtale med meg. Her er det viktig å ha klare vurderingskriterier
slik at elevene vet hva som forventes av dem.
Under finner dere henvisninger til fagopplegg på de forskjellige
fagsidene på bloggen der stasjonslæring er brukt som metode
- Nyere historie:
- 2.verdenskrig - stasjonslæring
- Eldre historie
- Historieforståelse og metode 1
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar