Det historiske perspektivet er viktig, det er det som gjør oppgaven interessant. Elevene sier; "men det skjedde jo ikke noe på gården til oldefar som er interessant, dette blir vanskelig". Men så begynner de å gå inn i kildene og finner ut at bestefar var jo i Tysklandsbrigaden, oldefar var sjømann under 1. verdenskrig, oldemor skrev under underskriftskampanjen i 1905, tanta til bestefar dro til Amerika og drev med mye interessant der. Ja det kommer fram den ene historiske personen etter den andre. Elevene jobber med kilder og blir kjent med en slektning de visste lite om. Og de blir stolte. Noen oppdager også at ikke alt forfedre og formødre dreiv med var like bra, at de kanskje hadde dratt til østfronten eller ikke hadde klart seg så godt i Amerika eller i storbyen. Historiske personer er de likevel, og læringsnytten er høy.
Opplegget ligger under "Nyere historie" for den som er interessert.
GOD OG VELFORTJENT JUL
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar