onsdag 13. desember 2017

Vi er alle "historiske personer"

Det finnes mange gode undervisningsopplegg rundt kompetansemålet "historisk person" i historie vg2 og vg3. Mitt bidrag er derfor ikke unikt på noen måte, men jeg legger det ut her slik at utvalget blir større. Utgangspunktet er at vi alle er historiske personer fordi vi lever i en historisk tid. Mine elever skal velge et familiemedlem som har levd mellom 1870 og 1970, og presentere personen i forhold til livssituasjon, levekår, arbeidssituasjon, familieliv osv. Særlig skal de ha fokus på valg personen har gjort i livet. Deretter skal de plassere personen inn i en historisk kontekst og resonnere over hvordan historiske hendelser påvirket personens liv.
Det historiske perspektivet er viktig, det er det som gjør oppgaven interessant. Elevene sier; "men det skjedde jo ikke noe på gården til oldefar som er interessant, dette blir vanskelig". Men så begynner de å gå inn i kildene og finner ut at bestefar var jo i Tysklandsbrigaden, oldefar var sjømann under 1. verdenskrig, oldemor skrev under underskriftskampanjen i 1905, tanta til bestefar dro til Amerika og drev med mye interessant der. Ja det kommer fram den ene historiske personen etter den andre. Elevene jobber med kilder og blir kjent med en slektning de visste lite om. Og de blir stolte. Noen oppdager også at ikke alt forfedre og formødre dreiv med var like bra, at de kanskje hadde dratt til østfronten eller ikke hadde klart seg så godt i Amerika eller i storbyen. Historiske personer er de likevel, og læringsnytten er høy.
Opplegget ligger under "Nyere historie" for den som er interessert.


GOD OG VELFORTJENT JUL
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar