Godt skolevalg!
Jeg skal selvfølgelig stemme i dag, og i kommunevalget er det først og fremst oppvekst og omsorg det handler om. I mange kommuner handler det om skolevalg; hvor mange skoler skal vi ha? Hvor skal skolen ligge? Hvor store klasser skal vi ha? Hvor mange lærere per antall elever osv. Viktige spørsmål fordi det handler om den praktiske læringssituasjonen i klasserommet.
Det aller viktigste for all god læring, er at hver enkelt elev blir sett av læreren sin og får individuell oppfølging. Like viktig er det at læreren kan faget sitt og unikt er interessert i å skape de gode læringssituasjonene med sine elever.
Denne valgkampen har vært prega av mye, og på mange måte er det bra at fokuset vårt har vært mer retta mot flyktningkrisen i Midtøsten og Europa, enn på (sett i det store bildet) marginale forskjeller i skolepolitikken mellom våre politiske partier. Men likevel; i dag skal det stemmes og vi må gjøre et valg i forhold til de nære spørsmål.
Det eneste partiet som har brukt skolepolitikk aktivt i denne valgkampen, er SV. Heldagsskolen der litt av uka blir brukt til lekser med kompetent lærer til stede. Jeg forstår ikke at noen kan være i mot det! Uansett om ungene kommer fra såkalte ressursrike eller ressursfattige hjem, så er det ofte en kamp i hjemmet hver uke for å få gjort lekser.
Jeg har en 14-åring hjemme. Han har ressurser nok i massevis (som de aller fleste andre), men han hater lekser, de kommer alltid i veien for fotballtrening, "trenger-å-slappe.av"-tid og ikke minst henge med kompiser. Ok, tenker kanskje noen, da må mor være mer streng og følge opp bedre. Ja, helt klart, jeg kunne vært flinkere. Jeg skulle satt meg ned sammen med han, vært "superlæreren" han trenger for leksene, og veiledet han med pedagogisk forstand gjennom alt. Det skjer ikke. De gangene han lar meg få lov til å hjelpe, vil han ikke ha en "superlærer" ved sin side, han vil ha mamma, og hun skal bare svare på enkle spørsmål han trenger for å gjøre det aller mest nødvendige i den leksa. Jeg prøver etter beste evne å problematisere litt og stille gode spørsmål de få gangene det skjer, men sånt blir det sjelden god stemning av. Gutten hater lekser. Så har han jo lekser i fag jeg ikke har det minste snøring på, jeg sliter jo selv med å dele klassen min inn i grupper, hvordan kan jeg da hjelpe han med kompliserte brøker, ukjente verdier og vinkler og volum. Nei, det går ikke. Jeg skulle ønske han fikk hjelp til det på skolen av den dyktige mattelæreren sin.
Nå går jeg til stemmelokalet.
GODT VALG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar