tirsdag 3. mars 2020

2. verdenskrig

Jeg har nettopp avslutta stort tverrfaglig prosjekt om 2. verdenskrig. I år har jeg både norsk og historie i samme klasse og hadde plutselig 10 timer til rådighet. Prosjektet er gjennomført før, noen ganger i bare historie andre ganger tverrfaglig. I år ble det tverrfaglig, og jeg har alle kontroll helt alene. Det betyr at det har vært lettere å sy sammen forarbeidet i norsk med de korte foredragene jeg har holdt i timene. Det som har ligget ute fra før, er svært mangelfullt, så det har jeg erstatta og oppdatert.
Det interessante ved dette prosjektet er fokuset på holdninger og verdier knytta til krigen, og at elevene må reflektere over disse verdiene i et historisk perspektiv. Hvordan var det i 1945, hvordan er det i dag. Elevene har skrevet en artikkel og vi gjennomfører en fagsatale i etterkant der de også må vise kunnskaper rundt krigen som de ikke har fordypa seg i artikkelen.
Mine korte foredrag, finner dere som en prezi, lenke ligger i prosjektbeskrivelsen under.

Dette prosjektet tar tid, men samtidig har det dekka krigslitteraturen i norsk i tillegg til historie. Jeg har droppa det tradisjonelle fordypningsemnet og heller gjort dette.

Tverrfaglig 2. verdenskrig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar