søndag 11. november 2018

Vurdering for læring?

Søndag kveld, alt for seint og mye igjen. Jeg gjør det mange andre lærere gjør akkurat nå - jeg retter.
Elevene har skrevet en dystopi, og jeg syns de stort sett har vært flinke. Det er ikke det som frustrerer meg. Det er rettingen og alt dets vesen. Hva er hensikten? Hva lærer de av mine kommentarer og rettinger? Er det jeg driver med nå vurdering for læring? Nei, jeg tror ikke det. Det er ikke det jeg gjør i kveld de lærer av. Elevene føler seg ferdige med teksten. Vi har jobba prosessorientert da de skreiv, jeg har lest mange utkast og gitt tilbakemeldinger - det var forhåpentligvis vurdering for læring. Men det jeg gjør nå? Det virker litt meningsløst på meg.
Hvordan skal jeg få elevene mine til å ikke skrive de samme feilene neste gang, skjønne forskjellen på objektsform og subjektsform. Plassere setningsleddene i rett rekkefølge. Bøye sterke og svake verb riktig? Har noen en "fix it"-metode som jeg kan få? Jeg tror ikke jeg er den eneste læreren som tenker disse tankene akkurat nå.
Sånn, da var frustrasjonen formulert her - jeg har åtte besvarelser igjen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar