Superlærer'n

Den flerkulturelle skolen

Artiklene jeg har skrevet om den flerkulturelle skolen legger jeg her på egen side slik at det blir lett å fine dem for de som er interessert.



  • Diskursens definisjonsmakt i integreringsdebatten. Om makt og avmakt i språkets pragmatikk
  • Et kritisk blikk på skolen som integreringsarena - om mangfold, dannelse og læring.
  • Får elever med minoritetsspråklig bakgrunn samme utdanningsmulighet som elever med norskspråklig bakgrunn?
  • Karrierevalg - et velferdsgode for alle eller for noen? Et kritisk blikk på veiledning av elever med flerkulturell bakgrunn i den norske skolen.
  • Læreplaner i norsk som integreringsverktøy i en flerkulturell skole.

Send dette via e-postBlogg dette!Del på XDel på FacebookDel på Pinterest

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Startsiden
Vis mobilversjon
Abonner på: Innlegg (Atom)

Kjerstin Bøland

Kjerstin Bøland
Adjunkt Bø vgs

Om meg


Jeg startet som lærer ved Bø videregåande skule i 1988. Da var jeg fortsatt student og hadde ingen erfaring med læreryrket. Mitt første fag var norsk i vg2, og en kan lure
på hva jeg har i meg som fortsatte som lærer etter det? Siden den gang har det
vært mange klasser og mange læringssituasjoner, mange oppturer og mange nedturer. Det har vært to store reformer og flere reviderte læreplaner. Alt påvirker.


Min indre motivasjon for å fortsette som lærer er opplevelsen av at elevene ser, at de plutselig forstår, at de kaster seg over oppgaver fordi de er interessert, at de graver og spør etter mer, at de blir sittende noen sekunder etter at timen er over og at de nikker og smiler til meg når de går ut. Og hvis jeg i tillegg
hører at de fortsetter å snakke fag utenfor klasserommet, ja da blir jeg lykkelig og svever tilbake til kontoret mitt.


Men det skjer jo ikke hver dag, kanskje ikke hver uke en gang. Men det skjer. Og da
tror jeg at det er fordi jeg har lagt ned mye arbeid i å tilpasse timene til akkurat disse elevene ut fra det jeg tror på av læringsstrategier og ut fra de
kompetansemålene som gjelder.


De oppleggene jeg legger ut på disse sidene, er de som har fungert, som er gjennomtenkt
og utprøvd, og som kan tilpasses alle klasser og situasjoner.




Min bloggliste

  • Sakprosasiden | Forskningsmiljøet Norsk sakprosa
    Tidsskriftet Sakprosa: «call for papers» (dansk)
  • Pedagogikkblogg
    Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
  • Eva 2.0
    Ny funksjonalitet i OneNote
  • Lektor Hernesvolds fagblogg
    Fagfornyelse og digital kompetanse (NKUL)
  • skulebloggen | om mine og skulen min sine tankar om framtida
    «Gir digitale verktøy økt læring?»
  • Roald Tobiassen - Ped-blogg
    Om bruk av narrativer (fortellinger) i lærerutdanningen

Følgere

Fagdager

  • Fagdager

Fagsider

  • Norsk
  • Samfunnsfag
  • Eldre historie
  • Nyere historie
  • Kommunikasjon og kultur 1
  • Kommunikasjon og kultur 3
  • Sosiologi og sosialantropologi
  • Politikk og menneskerettigheter
  • Analyser
  • Eksamen

Læringsstrategier

  • Om læringsstrategier
  • Samarbeidslæring
  • Stasjonslæring
  • Skriving i alle fag
  • Prosjektarbeid

Vurderingskriterier

  • Vurderingskriterier

Den flerkulturelle skolen

  • Den flerkulturelle skolen

Nyttige nettsider

  • Del og bruk
  • Digitale eventyr og sagn
  • Globalis
  • Historie - litt tabloid
  • Litteraturhistorie - studienett
  • Litteraturhistorie VOX
  • Magasinett
  • Min stemme
  • Norgeshistorie UIO
  • Norsksidene
  • Skrivesenteret
  • Språkhistorie VOX
  • Språkrådet
  • The European Wergeland Center
  • Vurdering for læring

Nyttige verktøy

  • Tiki-Toki Timeline
  • Etherpad - samskriving
  • Kahoot
  • Prezi

Sitat

Sitat

Totalt antall sidevisninger

40,698
Vannmerke-tema. Drevet av Blogger.